امروزه خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و نسبتا پرهزینه تبدیل شده و دغدغه خرید و فروش خودرو با مناسب‌ترین قیمت و کمترین میزان ریسک، بیش از پیش پررنگ شده است. انتخاب بهترین سایت های خرید و فروش خودرو بستر آنلاین برای خرید و یا درج آگهی فروش خودرو، آن هم از میان انبوه سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، امری زمان‌بر و نیازمند بررسی کارشناسی‌محور این سایت‌هاست. درجه با چشمانی ریزبین و موشکافانه، ۵ سایت برتر خرید و فروش خودرو از میان این سایت‌ها را انتخاب کرده و به شما معرفی می‌کند. 

جدا از بحث نوسانات قیمت و کیفیت خودروهای حال حاضر ایران که شاید یک چشم را خون کند و یک چشم را اشک، هنوز هم بازار خرید و فروش خودرو در ایران حرارت خود را دارد. مشتریانی هستند که همیشه به دنبال خودرویی می‌گردند که تا ابد چرخ‌هایش برایشان بچرخد. به لطف زندگی در قرن ۲۱ که تقریبا همه چیز به سمت آنلاین شدن حرکت می‌کند، خرید و فروش اینترنتی خودرو نیز در این میان جایگاه مطلوبی پیدا کرده است.

معیارهای ارزیابی سایت های خرید و فروش خودرو

اجازه دهید در ابتدا به‌طور مختصر نحوه عملکرد سایت‌های خرید و فروش آنلاین خودرو را برایتان توضیح دهیم. این وبسایت‌ها به‌وجود آمده‌اند تا بستری باشند که فروشندگان خودرو با استفاده از آن‌ها اقدام به درج آگهی فروش کنند. همچنین خریداران نیز بتوانند به‌صورت آنلاین اطلاعات خودروهای قابل فروش را مشاهده کرده و در صورت تمایل با فروشنده ارتباط برقرار کنند. روال آنلاین کار تا همینجا به اتمام می‌رسد و باقی مراحل معامله باید به‌صورت حضوری یا آفلاین انجام شود. معیار ارزیابی ما نیز نحوه عملکرد این وبسایت‌ها در بازه خدمات آنلاین برای کاربران است.

امروزه دیگر آگهی‌های فروش خودرو در وبسایت‌های اینترنتی درج می‌شود و فروشنده و خریدار به صورت آنلاین، به دور از شلوغی و هزینه‌های رفت و آمد و پورسانت دلالان با یکدیگر مذاکره و معامله می‌کنند. دنیای مجازی ایران نیز میزبان ده‌ها وبسایت و اپلیکیشن و شبکه‌های خرید‌ و‌ فروش آنلاین خودرو است که البته همگی آنان از کیفیت و مقبولیت خوبی برخوردار نیستند. اما درجه کار شما را آسان کرده و پس از ارزیابی کارشناسانه، تنها ۵ سایت برتر خرید و فروش خودرو را همراه با نقاط قوت و ضعفشان پیشکش نگاهتان می‌کند.

ابتدا هر سایت طبق فاکتورهای زیر ارزیابی شده و متناسب با کیفیت عملکرد در هر بخش از ۰ تا ۵ نمره به آن داده شده است. در نهایت میانگین این ۴ نمره به عنوان نمره نهایی درجه به هر سایت ثبت شده است.

۱. فعالیت تخصصی
فعالیت‌های سایت از نظر میزان ارتباط به حوزه خودرو و مسائل مربوط به آن بررسی شده است.

۲. شفافیت اطلاعات
میزان تمرکز هر سایت در انتشار آگهی خودروهایی که اطلاعات کامل و شفاف دارند ارزیابی شده است.

۳. تعداد آگهی‌
تعداد و تنوع خودروهای موجود در سایت و اینکه در چه دسته‌بندی‌هایی ارائه می‌شوند تحلیل شده است.

۴. جستجوی آسان
ارزیابی تجربه کاربر در مراحل جستجوی خودرو تا رسیدن به هدف مورد نظر.

رتبه پنجم: ماشین بانک

ماشین بانک سعی کرده در محیطی ساده و بی آلایش همان کاری را که از یک سایت درج آگهی خرید و فروش خودرو انتظار داریم برای‌مان انجام دهد و نه بیشتر. می‌توان گفت تقریبا هیچ آیتم گیج‌کننده‌ای در کار با ماشین بانک وجود ندارد و تمام گزینه‌های قابل کلیک در این سایت مختصر و مفید است.

فعالیت ماشین بانک به درج آگهی خودرو محدود شده و به جز قسمت معرفی مشخصات خودروی کارخانه‌ای ارزش افزوده دیگری مانند وبلاگ یا مقالات برای کاربر ایجاد نمی‌کند. برای بررسی و مقایسه تعداد آگهی‌های موجود در سایت فیلتر جستجو را روی خودروهای کارکرده ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شهر تهران قرار دادیم که در این حالت تعداد ۴۷۴ آگهی برای ما نمایش داده شد که البته می‌توان فیلترهای جستجو را به نوع شاسی و… محدود تا نتایج دقیق‌تری را مشاهده کرد.

از آنجا که درج آگهی فروش در این سایت برای عموم آزاد است و اصرار زیادی از جانب سایت برای توضیح کامل مشخصات صورت نمی‌گیرد، شفافیت و کامل بودن اطلاعات هر خودرو در حدی نیست که به تماس با فروشنده نیاز پیدا نکنید. جستجو و مشاهده خودروها در سایت آسان بوده و دسته‌بندی قابل قبولی نیز ارائه شده است.

برای فروشندگان خودرو نیز روال واضحی جهت ثبت آگهی در سایت در نظر گفته شده است. علاوه بر تیپ رایگان آگهی، ۲ تیپ تعرفه‌ای ۶ و ۱۰ هزار تومانی که البته ارزان‌تر از رقبا است نیز برای ارتقای وضعیت آگهی وجود دارد که با انتخاب آن‌ها می‌توانید شانس دیده شدن و فروش خودرو خود را افزایش دهید.

رتبه چهارم: ایران پلاک

اگر طراحی نسبتا شلوغ و قدیمی این سایت را که تجربه کاربری را کمی تحت الشعاع قرار می‌دهد در نظر نگیریم، با دسته‌بندی مناسب و تنوع قابل قبول آگهی در ایران پلاک مواجه خواهیم شد. ایران پلاک سعی کرده علاوه بر بسترسازی خرید و فروش آنلاین خودرو با اطلاع‌رسانی در مورد قیمت، اخبار و اطلاعات خودرو فعالیت گسترده و مفیدی را در این حوزه داشته باشد.

مشخصات هر خودرو در آگهی نسبت به ماشین بانک اندکی کامل‌تر است و این مورد نیز به واسطه اطلاعات بیشتری‌ست که فروشنده‌ها باید هنگام ثبت آگهی خودروی‌شان در سایت وارد کنند. برای مثال در این سایت گزینه‌ای اجباری برای ورود اطلاعات بیمه خودرو در نظر گرفته شده که در ماشین بانک مشاهده نکردیم. در جستجوی خودروهای کارکرده ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شهر تهران با ۱۶۹۲ خودرو روبرو شدیم که از این نظر با اختلاف محسوسی از رتبه قبلی خود بالاتر است.

در ایران پلاک می‌توانید در اولین گام خودرو را بر اساس مشخصات مدل، شهر و یا نوع اتاق پیدا کنید. سپس با استفاده از فیلترهای جستجوی تعبیه شده، امکان دست‌یابی به خودرویی که دنبال آن هستید برای‌تان آسان‌تر خواهد شد. همچنین قابلیت مقایسه اتومبیل‌ها برای کاربر تدارک دیده شده که یک مزیت نسبت به رقبایش محسوب می‌شود. شما با استفاده از این ویژگی می‌توانید تا ۴ خودرو را با یکدیگر مقایسه کرده و مشخصات آن‌ها را در یک نگاه و کنار یکدیگر مشاهده کنید.

اگر فروشنده خودرو هستید، می‌توانید هم به صورت رایگان و هم غیر رایگان اقدام به درج آگهی در سایت کنید. ایران پلاک تعرفه‌هایی از ۲۵ تا ۹۰ هزار تومان تدارک دیده تا طیف گسترده‌تری از فروشندگان شخصی تا نمایشگاهی، متناسب با خدماتی که در نظر دارند اقدام به فروش خودروهایشان کنند.

منبع:

iranpelak

رتبه دوم خودرو۴۵

خودرو۴۵ شرکتی فعال در زمینه فروش فوری خودروهای کارکرده در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. همکاران متخصص ما در این شرکت، طیف متنوعی از خودروهای بازار را تنها با یک‌بار مراجعه فروشنده به یکی از شعب به فروش می‌رسانند. این شرکت به‌عنوان مرجعی مطمئن و پشتیبان با استفاده از بروزترین تکنولوژی‌های دنیا، فرآیند فروش خودرو را سریع‌تر، امن‌تر و شفاف‌تر از آنچه تاکنون تجربه کرده‌اید، انجام می‌دهد.

منبع: khodro45

رتبه سوم: اُتکس

رتبه سوم در این بررسی به سایت اُتکس اختصاص دارد که در نگاه اول از نظر طراحی بهینه و سرعت جستجوی بالاتر نسبت به دو سایت بالا توجه ما را به خود جلب کرد. همچنین امکاناتی از قبیل کارشناسی خودرو در محل و مشاوره خرید و فروش خودرو را می‌توان جزء مزایای اتکس محسوب کرد که البته رایگان نبوده و مشمول پرداخت هزینه است. راه‌اندازی بخش �آکادمی� با هدف انتشار مقالات آموزشی، عمومی و تخصصی در حوزه خودرو نشان از توجه مدیران این سایت به آگاه‌سازی و ایجاد ارزش افزوده برای خریدار و فروشنده دارد.